01.11.2018

2x9 tons bov-porte på vej til maler

“Det føles godt at være her,” lyder det gentagende gange fra projektleder Tomas Hougaard, der nu for en stund kan lette skulderne i projektet med de tonstunge offshore bov-porte.

De to bov-porte er i dag blevet lastet på et 12-meter langt lad på en særtransport. Den skal fragte emnerne fra Fabrikvej i Grenaa til industrilakerer ved Skanderborg. Det er en tung last, der har taget flere timers forberedelse. Med en stærk industrikran hægtet på hver ende af den fem meter lange bov-port blev hvert emne hejst og transporteret over på laddet.

Hejsning af bovport

“Det føles godt at være her,” lyder det gentagende gange fra projektleder Tomas Hougaard, der nu for en stund kan lette skulderne i projektet med de tonstunge offshore bov-porte.

De to bov-porte skal begge sandblæses, grundes to gange og får toplak to gange. Udenpå skal portene være orange og indeni hvide. Når portene kommer retur til fabrikken, skal de begge have indsat gangriste i den åbne flanke, og så er de endeligt klar til afgang.

Bov-porte læsses

“Alt er gået efter planen med de sidste opgaver og kontroller inden turen til maler. DNV-GL har godkendt arbejdet, i forhold til offshorekravene. Vi er vant til at bruge den chauffør, der skal fragte det tonstunge gods, og ved, at han har styr på sin del - også i den her opgave,” siger Tomas og fortsætter:

“Det har været et intenst og tidskrævende forløb at få færdiggjort og klargjort de to bov-porte til maler. Vores folk har arbejdet i døgndrift, og de er også ved at glæde sig til at gå hjem på weekend nu. De slipper for synet af de store porte de næste ti dage, inden emnerne igen vender tilbage til adressen, hvor de skal stå indtil de skal på værft.“

 

Fakta:

  • Sådan fungerer bov-portene: Som på en passagerfærge, hvor porten kører op og bilerne kører ind. Olieledningen føres ind i skibet igennem de åbne bov porte, og olien pumpes nu fra den flydende platform (Goliath) direkte over i skibet.
  • Bov-portene afhentes på værft, når det passer med offshore-kunden og gerne før en potentiel efterårsstorm og uvejr.
  • Den største industrikran på fabrikken kan bære 32 tons

Seneste nyheder

07.10.2024

Hvor kan vi hente noget?

Direktør i Ålsrode Smede- & Maskinfabrik Brian Basse har i over 25 år været nysgerrig på virksomhedens energiforbrug og fulgt med i, hvordan det har udviklet sig.

Læs nyheden
23.08.2023

Smeden producerer sit eget nitrogen

Ålsrode Smede- og Maskinfabrik laver ikke kun smedearbejde. Virksomheden producerer nu også Nitrogen til driften af fiberskæreren ude i produktionen. Gasproduktionen er både godt for miljøet og en god forretning.

Læs nyheden